Kreanikacja Joanna Rzońca
Branding

Rozkwit Małej Marki: Czym jest branding i dlaczego ma znaczenie?

 

Jeśli prowadzisz Małą Markę, być może zastanawiasz się, co tak naprawdę oznacza to tajemnicze słowo – branding. Czy to tylko dla wielkich korporacji? Absolutnie nie! Branding to kluczowy element każdej marki, niezależnie od jej rozmiaru. W tym artykule dowiesz się, czym jest branding i dlaczego warto mu poświęcić uwagę.

Czym jest branding?

W skrócie, branding to tożsamość Twojej Marki. To, co Twoją Markę wyróżnia i nadaje jej charakter. To, dzięki czemu jest rozpoznawana. Jeśli pomyślałaś w tym momencie, że chodzi o logo i kolorystykę, to nie do końca tak jest. Owszem, te elementy są ważne, ale fundamentem brandingu jest cały zestaw wartości, cech i wrażeń, które Twoja Marka wywołuje w umysłach klientów. Branding to sposób, w jaki Twoja Marka się prezentuje i komunikuje z otoczeniem.
Branding cytat

Dlaczego branding jest ważny?

 

Pomyśl o pierwszym wrażeniu, które Twoja Marka robi na odbiorcach. Co pomyślą, kiedy natkną się na Twoje treści w sieci? Jak Cię będą postrzegać, gdy scrollując ekran natrafią na Twój post?

Zatem już wiesz dlaczego warto zadbać o to pierwsze wrażenie. I do tego potrzebny Ci jest branding. Ale to – jak zapewne się domyślasz – dopiero początek Twojej relacji z odbiorcą. Teraz trzeba podtrzymać tę znajomość! Do tego także potrzebny Ci jest branding.

Elementy brandingu

Twój wizerunek (kolory marki, elementy dekoracyjne na grafikach, kroje pisma) musi być spójny ze sposobem, w jaki się komunikujesz z odbiorcami. Duże znaczenie ma tu Twój język. Czy w swoich przekazach bazujesz na żartach i śmieszkach, by się „zakumplować” z odbiorcami? A może raczej używasz bardziej oficjalnych zwrotów, by podkreślić swój profesjonalizm? Oczywiście to taki uproszczony przykład, ale mam nadzieję, że już wiesz o co chodzi.

 

To wszystko musi współgrać z Twoimi wartościami. Zanim zaczniesz wybierać kolory i kroje pisma dla Twojej Małej Marki zastanów się co jest dla Ciebie ważne. Zaufanie? Wolność? Kreatywność? Musisz wiedzieć, co chcesz komunikować.

branding cytat
Marka oprócz promowania swoich produktów lub usług popularyzuje też jakąś ideę. To jest jej misja. Aby ją wypełnić musisz wiedzieć do kogo kierujesz swoje komunikaty, czyli dokładnie określić swoją grupę docelową.

 

Być może chcesz dotrzeć do młodych mam z ideą rodzicielstwa bliskości. A może misją Twojej Małej Marki jest towarzyszenie kobietom 50+ w dużej zmianie zawodowej. Albo też edukujesz i wspierasz osoby, które chcą opanować sztukę wystąpień publicznych. Niezależnie od tego, kto jest Twoim odbiorcą, ważne byś znała potrzeby i trudności tej grupy. I komunikowała się z nią poprzez zrozumiały i atrakcyjny dla niej przekaz.

branding cytat

Co Ci daje dobry branding? Poznaj 5 ważnych korzyści

 

Po pierwsze jest to rozpoznawalność. Dobry branding sprawi, że Twoja Mała Marka stanie się rozpoznawalna. Elementy składające się na Twój wizerunek i styl komunikowania staną się łatwo identyfikowalne a Twój przekaz zapamiętany.

 

Po drugie odbiorcy będą darzyć Twoją Małą Markę zaufaniem. Ludzie czują się pewniej, wybierając markę, która prezentuje się estetycznie i spójnie a przyświecające jej wartości są łatwe do odczytania. Bo to świadczy o Twoim profesjonalizmie.

 

Zyskasz również sympatię odbiorców, gdyż wyrazista i jednoznaczna komunikacja wywołuje pozytywne skojarzenia oraz emocje u osób, które podzielają Twoje wartości. A te wartości i postawę względem istotnych dla odbiorców kwestii pokażesz właśnie poprzez spójny i przemyślany branding. Osoby, które w komunikacji Twojej Małej Marki odczytają bliskie im postawy i światopogląd będą się z nią identyfikowały.

 

Po czwarte Twoja Mała Marka będzie postrzegana jako wyjątkowa. W świecie pełnym imitacji, powielanych kopii oraz przymusu dokonania wyboru spośród podobnych opcji, Ty bądź zawsze sobą: mów własnym „głosem” wspieranym przez adekwatny do niego wizerunek. Wówczas Twoi odbiorcy wypatrzą Cię nawet w morzu innych marek zajmujących się podobnymi tematami co Ty.

 

I na koniec – dobry branding zapewni Twojej Małej Marce długotrwały autorytet i reputację. Jednak to proces czasochłonny, więc przygotuj się na to i nie oczekuj natychmiastowych efektów. To nie jest i nie może być wynik jakiejś krótkotrwałej mody. Nie buduj wizerunku swojej Małej Marki tylko na bazie przemijających trendów, bo będziesz co chwilę zmuszona zmieniać swoje oblicze. Nie chodzi o to, by trendy całkowicie ignorować, tylko o to, by korzystać z nich z umiarem, traktować jako dodatek pokazujący, że jesteś na bieżąco z nowinkami. Reputację buduje się nawet nie miesiącami, a latami. Wymaga to konsekwencji i spójności. Ale warto!

branding

Jak zacząć pracę nad brandingiem? 5 podstawowych wskazówek

  1. Przede wszystkim określ wartości i misję swojej Małej Marki. Zastanów się, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Odpowiedz sobie na pytanie dlaczego chcesz budować swoją Małą Markę i jakie są jej cele?
  2. Dopasuj wizerunek Małej Marki do wartości jakie ona reprezentuje i do odbiorców, z którymi chcesz pracować. Wybierz elementy graficzne oraz ustal kolorystykę i kroje pisma, które będą odzwierciedlały charakter Twojej Małej Marki. To ta część brandingu, która nazywana jest identyfikacją wizualną.
  3. Ustal jak ma „brzmieć głos” Twojej Małej Marki. Określ, w jaki sposób będziesz się komunikować z klientkami. Czy to będzie lekki i żartobliwy ton, czy może bardziej profesjonalny? Czy będziesz wplatać w swoje wypowiedzi jakieś specyficzne powiedzenia i słowa?
  4. Pilnuj spójności. We wszystkich kanałach komunikacji stosuj konsekwentnie zarówno ustalone przez Ciebie elementy wizualne, jak i mów zawsze swoim „głosem”. Twoi odbiorcy powinni rozpoznać Twoją Małą Markę nawet wtedy, gdy nie będą widzieć Twojego podpisu lub logo! W utrzymaniu konsekwencji może Ci pomóc ustalenie archetypu Twojej Małej Marki. O teorii archetypów marki opowiem Ci w innym artykule.
  5. Bądź w kontakcie z odbiorcami i nie bój się wprowadzać mniejszych zmian w swoim wizerunku, jeśli dostajesz wyraźne sygnały, że Twoja grupa docelowa tego oczekuje – a nie jest to sprzeczne z Twoimi wartościami. Branding to żywy projekt, nie da się go zbudować „raz na zawsze”. Jeśli jednak myślisz o wielkiej transformacji wizerunkowej, to przemyśl ją dobrze i bądź ostrożna w takich decyzjach. Bo przez źle przeprowadzony rebranding możesz wiele stracić!
identyfikacja

 

Wnioski? Branding to kluczowy element rozwoju Twojej Małej Marki. To sposób, w jaki zostaje zapamiętana przez stykających się z nią odbiorców i emocje jakie w nich wywołuje. Dobre brandingowe fundamenty pomogą Ci przyciągnąć właściwych odbiorców, zbudować ich zaufanie i wejść z nimi w relację.

A to przecież dla Ciebie ważne, prawda?

 

Nie jesteś pewna czy ogarniesz opracowanie brandingu swojej Małej Marki samodzielnie? Stworzenie identyfikacji wizualnej, ustalenie tonu komunikacji i określenie archetypu marki to działania, przez które wolisz przejść w towarzystwie przewodniczki? Chętnie Cię wesprę!

 

Zapraszam Cię na 30 minut rozmowy. Bez zobowiązań, bez opłat, bez stresu. Sprawdźmy czy moje rozwiązania i Twoje potrzeby się polubią!