Rozkwit Małej Marki: Czym jest branding i dlaczego ma znaczenie?
Jeśli prowadzisz Małą Markę, być może zastanawiasz się, co tak naprawdę oznacza to tajemnicze słowo – branding. Czy to tylko dla wielkich korporacji? Absolutnie nie! Branding to kluczowy element każdej marki, niezależnie od jej rozmiaru. W tym artykule dowiesz się, czym jest branding i dlaczego warto mu poświęcić uwagę.
Czym jest branding?
W skrócie, branding to tożsamość Twojej Marki. To, co Twoją Markę wyróżnia i nadaje jej charakter. To, dzięki czemu jest rozpoznawana. Jeśli pomyślałaś w tym momencie, że chodzi o logo i kolorystykę, to nie do końca tak jest. Owszem, te elementy są ważne, ale fundamentem brandingu jest cały zestaw wartości, cech i wrażeń, które Twoja Marka wywołuje w umysłach klientów. Branding to sposób, w jaki Twoja Marka się prezentuje i komunikuje z otoczeniem.Dlaczego branding jest ważny?
Pomyśl o pierwszym wrażeniu, które Twoja Marka robi na odbiorcach. Co pomyślą, kiedy natkną się na Twoje treści w sieci? Jak Cię będą postrzegać, gdy scrollując ekran natrafią na Twój post?
Zatem już wiesz dlaczego warto zadbać o to pierwsze wrażenie. I do tego potrzebny Ci jest branding. Ale to – jak zapewne się domyślasz – dopiero początek Twojej relacji z odbiorcą. Teraz trzeba podtrzymać tę znajomość! Do tego także potrzebny Ci jest branding.
Elementy brandingu
Twój wizerunek (kolory marki, elementy dekoracyjne na grafikach, kroje pisma) musi być spójny ze sposobem, w jaki się komunikujesz z odbiorcami. Duże znaczenie ma tu Twój język. Czy w swoich przekazach bazujesz na żartach i śmieszkach, by się „zakumplować” z odbiorcami? A może raczej używasz bardziej oficjalnych zwrotów, by podkreślić swój profesjonalizm? Oczywiście to taki uproszczony przykład, ale mam nadzieję, że już wiesz o co chodzi.
To wszystko musi współgrać z Twoimi wartościami. Zanim zaczniesz wybierać kolory i kroje pisma dla Twojej Małej Marki zastanów się co jest dla Ciebie ważne. Zaufanie? Wolność? Kreatywność? Musisz wiedzieć, co chcesz komunikować.
Być może chcesz dotrzeć do młodych mam z ideą rodzicielstwa bliskości. A może misją Twojej Małej Marki jest towarzyszenie kobietom 50+ w dużej zmianie zawodowej. Albo też edukujesz i wspierasz osoby, które chcą opanować sztukę wystąpień publicznych. Niezależnie od tego, kto jest Twoim odbiorcą, ważne byś znała potrzeby i trudności tej grupy. I komunikowała się z nią poprzez zrozumiały i atrakcyjny dla niej przekaz.
Co Ci daje dobry branding? Poznaj 5 ważnych korzyści
Po pierwsze jest to rozpoznawalność. Dobry branding sprawi, że Twoja Mała Marka stanie się rozpoznawalna. Elementy składające się na Twój wizerunek i styl komunikowania staną się łatwo identyfikowalne a Twój przekaz zapamiętany.
Po drugie odbiorcy będą darzyć Twoją Małą Markę zaufaniem. Ludzie czują się pewniej, wybierając markę, która prezentuje się estetycznie i spójnie a przyświecające jej wartości są łatwe do odczytania. Bo to świadczy o Twoim profesjonalizmie.
Zyskasz również sympatię odbiorców, gdyż wyrazista i jednoznaczna komunikacja wywołuje pozytywne skojarzenia oraz emocje u osób, które podzielają Twoje wartości. A te wartości i postawę względem istotnych dla odbiorców kwestii pokażesz właśnie poprzez spójny i przemyślany branding. Osoby, które w komunikacji Twojej Małej Marki odczytają bliskie im postawy i światopogląd będą się z nią identyfikowały.
Po czwarte Twoja Mała Marka będzie postrzegana jako wyjątkowa. W świecie pełnym imitacji, powielanych kopii oraz przymusu dokonania wyboru spośród podobnych opcji, Ty bądź zawsze sobą: mów własnym „głosem” wspieranym przez adekwatny do niego wizerunek. Wówczas Twoi odbiorcy wypatrzą Cię nawet w morzu innych marek zajmujących się podobnymi tematami co Ty.
I na koniec – dobry branding zapewni Twojej Małej Marce długotrwały autorytet i reputację. Jednak to proces czasochłonny, więc przygotuj się na to i nie oczekuj natychmiastowych efektów. To nie jest i nie może być wynik jakiejś krótkotrwałej mody. Nie buduj wizerunku swojej Małej Marki tylko na bazie przemijających trendów, bo będziesz co chwilę zmuszona zmieniać swoje oblicze. Nie chodzi o to, by trendy całkowicie ignorować, tylko o to, by korzystać z nich z umiarem, traktować jako dodatek pokazujący, że jesteś na bieżąco z nowinkami. Reputację buduje się nawet nie miesiącami, a latami. Wymaga to konsekwencji i spójności. Ale warto!
Jak zacząć pracę nad brandingiem? 5 podstawowych wskazówek
- Przede wszystkim określ wartości i misję swojej Małej Marki. Zastanów się, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Odpowiedz sobie na pytanie dlaczego chcesz budować swoją Małą Markę i jakie są jej cele?
- Dopasuj wizerunek Małej Marki do wartości jakie ona reprezentuje i do odbiorców, z którymi chcesz pracować. Wybierz elementy graficzne oraz ustal kolorystykę i kroje pisma, które będą odzwierciedlały charakter Twojej Małej Marki. To ta część brandingu, która nazywana jest identyfikacją wizualną.
- Ustal jak ma „brzmieć głos” Twojej Małej Marki. Określ, w jaki sposób będziesz się komunikować z klientkami. Czy to będzie lekki i żartobliwy ton, czy może bardziej profesjonalny? Czy będziesz wplatać w swoje wypowiedzi jakieś specyficzne powiedzenia i słowa?
- Pilnuj spójności. We wszystkich kanałach komunikacji stosuj konsekwentnie zarówno ustalone przez Ciebie elementy wizualne, jak i mów zawsze swoim „głosem”. Twoi odbiorcy powinni rozpoznać Twoją Małą Markę nawet wtedy, gdy nie będą widzieć Twojego podpisu lub logo! W utrzymaniu konsekwencji może Ci pomóc ustalenie archetypu Twojej Małej Marki. O teorii archetypów marki opowiem Ci w innym artykule.
- Bądź w kontakcie z odbiorcami i nie bój się wprowadzać mniejszych zmian w swoim wizerunku, jeśli dostajesz wyraźne sygnały, że Twoja grupa docelowa tego oczekuje – a nie jest to sprzeczne z Twoimi wartościami. Branding to żywy projekt, nie da się go zbudować „raz na zawsze”. Jeśli jednak myślisz o wielkiej transformacji wizerunkowej, to przemyśl ją dobrze i bądź ostrożna w takich decyzjach. Bo przez źle przeprowadzony rebranding możesz wiele stracić!
Wnioski? Branding to kluczowy element rozwoju Twojej Małej Marki. To sposób, w jaki zostaje zapamiętana przez stykających się z nią odbiorców i emocje jakie w nich wywołuje. Dobre brandingowe fundamenty pomogą Ci przyciągnąć właściwych odbiorców, zbudować ich zaufanie i wejść z nimi w relację.
A to przecież dla Ciebie ważne, prawda?
Nie jesteś pewna czy ogarniesz opracowanie brandingu swojej Małej Marki samodzielnie? Stworzenie identyfikacji wizualnej, ustalenie tonu komunikacji i określenie archetypu marki to działania, przez które wolisz przejść w towarzystwie przewodniczki? Chętnie Cię wesprę!
Zapraszam Cię na 30 minut rozmowy. Bez zobowiązań, bez opłat, bez stresu. Sprawdźmy czy moje rozwiązania i Twoje potrzeby się polubią!