Kreanikacja Joanna Rzońca
grafika z tytułem artykułu i zdjęciem autorki. Spójny wizerunek małej marki

Wizerunek małej marki. Eksperymentuj – ale z umiarem!

Fajnie jest czasem poeksperymentować, coś pozmieniać, spróbować czegoś innego niż zazwyczaj. Jeśli jednak chodzi o wizerunek Twojej małej marki w sieci, to każdą zmianę przemyśl dwa razy! Dlaczego? Mam kilka argumentów 😊
Kim ona jest?
Wyobraź sobie kobietę z ogromnym potencjałem i doświadczeniem, którym chętnie dzieli się z innymi. Prowadzi świetne szkolenia i ma prawdziwy dar do przekazywania wiedzy. Jednak jest coś, co sprawia, że ciągle musi się wszystkim przedstawiać i przekonywać, że współpraca z nią jest dobrą decyzją. Ma poczucie, że ciągle zaczyna od nowa. Wydaje się jej, że z jakiegoś powodu ludzie nie mogą jej zapamiętać. Przy każdym kolejnym spotkaniu zachowują się jakby jej wcześniej nie znali. Dziwne, prawda? Otóż wcale nie jest to takie dziwne! Rozwiązaniem tej zagadki jest to, że…
  • na każdym spotkaniu prezentuje się w innej fryzurze;
  • raz jest w romantycznej sukience, następnym razem w dresie, a później przychodzi w eleganckiej biznesowej garsonce;
  • czasem decyduje się na mocny „sceniczny” makijaż, a innym razem wychodzi z domu zupełnie bez makijażu;
  • jej zachowanie również jest zmienne – jednego dnia jest cicha i skromna, a kolejnego bojowa i pewna siebie;
  • czasem przedstawia się jako Magdalena, czasem Magda, a zdarza się też, że chce, by mówiono do niej Madziula;
I w dodatku ta zmienność nie rządzi się żadnymi regułami i trudno ją czymkolwiek uzasadnić. Jaki jest efekt? Większość osób jej nie rozpoznaje, myśląc, że spotkali kogoś zupełnie nowego. Dla tych, którzy ją jednak jakimś cudem pamiętają, jest niewiarygodna i podchodzą do niej z nieufnością. Nie są pewni czego się po niej spodziewać, jej wizerunkowa niestabilność budzi w nich obawy a w niektórych rodzi też wątpliwości co do jej merytorycznych kompetencji.
grafika z cytatem z artykułu Spójny wizerunek małej marki
Kim ona jest?
Oczywiście ta opowieść jest przejaskrawiona. Chciałam Ci zilustrować problem, który dotyczy wielu ekspertek zaczynających swoją aktywność w sieci. Chcą zaprezentować swoją markę jak najatrakcyjniej i sięgają po to, co w komunikacji językowej i wizualnej jest akurat na topie i trendy. A jak się domyślasz jest tego dużo i można się pogubić w tej różnorodności. Jeżeli Twoja marka przypomina tę kobietę – każda publikacja w mediach społecznościowych czy na blogu jest „z innej parafii” – to czas na refleksję. Jak Twoi odbiorcy, bombardowani w mediach setkami obrazów i komunikatów mają Cię odnaleźć w czeluściach Internetu? Wierz mi, jeśli chodzi o wizerunek Twojej marki w sieci, to konsekwencja jest Twoim sprzymierzeńcem! Odrzuć obawy, że pokazując się zawsze w podobnym anturażu będziesz wydawać się nudna. Wizerunkowa spójność wzmocni Twoją markę w sieci!
Grafika z cytatem z artykułu Spójny wizerunek małej marki
Czym jest spójny wizerunek małej marki w Internecie?
Nie musisz mieć opracowanej profesjonalnej identyfikacji wizualnej marki, by prezentować się w sieci przyzwoicie. Na początek wystarczy, że postawisz właśnie na spójność. Czym ona jest? To pewna zgodność, harmonia pomiędzy wartościami i celami Twojej marki, a tym jak je komunikujesz otoczeniu. Spójność oparta jest na… powtarzalności.
Zacznij od tych kroków:
  • Trzymaj się swoich wartości – nigdy nie rób czegoś, czego „nie czujesz”
  • Wybierz na początek jeden bezpłatny, prosty i czytelny krój pisma, który występuje w kilku wariantach (cienki, normalny, pogrubiony, pochylony). To wystarczy – naprawdę! Stosuj ten krój konsekwentnie na grafikach i w swoich publikacjach. Kiedy Twoja marka się rozwinie i zdecydujesz się na zamówienie identyfikacji wizualnej, to przyjdzie czas na inne kroje pisma.
  • Zdecyduj się na razie na jeden styl barwny. Nie musisz jeszcze wybierać konkretnych kolorów i zapisywać ich numerów – ale trzymaj się jednego stylu, np. zestawu barw pastelowych albo jaskrawych. Stosuj powtarzalne zestawienia kolorystyczne w każdej swojej publikacji.
  • Sięgaj po elementy graficzne, ilustracje i ikonki z jednej rodziny wizualnej
grafika z cytatem z artykułu Spójny wizerunek małej marki
Co Twojej małej marce przyniesie spójny wizerunek?
Przede wszystkim odbiorcy łatwiej ją zapamiętają. To, jak Twoje treści wyglądają i brzmią, staje się wizytówką, dzięki której ludzie będą rozpoznawać Twoją markę przy każdym kolejnym zetknięciu się z nią. Spójność buduje zaufanie. A zaufanie to wartość wyjątkowo cenna i bardzo łatwo ją stracić.
grafika z cytatem z artykułu. Spójny wizerunek małej marki
Jeśli Twoja marka jest konsekwentna w komunikacji, odbiorcy wiedzą czego mogą się spodziewać. W tym chwiejnym i niepewnym świecie coraz więcej ludzi odczuwa zagubienie i intuicyjnie szuka czegoś stabilnego. Zbyt częste zmiany w wizerunku Twojej marki mogą sprawić, że odbiorcy będą zdezorientowani, być może nawet w pewnym sensie poczują się „oszukani” (bo spodziewali się czegoś innego) – a to prosta droga do utraty zaufania.
grafika z cytatem z artykułu Spójny wizerunek małej marki
Kiedy treści, które udostępniasz w sieci prezentują się spójnie, to łatwiej jest Ci też dotrzeć do właściwej grupy odbiorców. Ludzie szybciej zorientują się czy jest im z Twoją marką po drodze. I czy chcą z nią zostać na dłużej.  
grafika z cytatem z artykułu Spójny wizerunek małej marki
A jak to jest u Ciebie?
Twoja marka ma styl, którego się trzymasz? Czy Twoje publikacje tworzą razem jakąś spójną całość czy może czasem czujesz, że każdy post to zupełnie inna opowieść? Jeśli masz wątpliwości, może warto przemyśleć strategię komunikacji. Niezależnie od tego, na jakim etapie jesteś, pamiętaj, że spójność to coś, co zawsze można poprawić, by Twoja marka zyskała na wiarygodności i skuteczności. Tu na blogu dzielę się różnymi wskazówkami wizerunkowymi dla takich małych marek jak Twoja, więc zapraszam Cię do odwiedzin i korzystania z moich artykułów.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *